Leksjon 15: Perektif – Fortid med Di på tysk

> Forum > Tyske tider og konvensjoner > Leksjon 15: Perektif – Fortid med Di på tysk

VELKOMMEN TIL ALMANCAX FORUM. DU KAN FINNE ALL INFORMASJON DU SER ETTER OM TYSKLAND OG DET TYSKE SPRÅKET I VÅRE FORUM.
    MuhaяяeM
    Deltager
    DAS PERFEKT (SISTE GANG MED -Dİ)

    • FORELØPIG INFORMASJON
    • [/ List]

      Så langt har vi studert presens (Präsens) og fortid med -di (også kalt Präteritum eller Imperfekt) på tysk.

      I denne leksjonen vil vi undersøke emnet Das Perfekt. Perfekt, som Präteritum, betyr fortid med -di.
      Beskriver handlinger som er utført og avsluttet tidligere.
      Det er visse forskjeller mellom de to; Präteritum brukes vanligvis i skriftspråk, det brukes i idiomer, det er mye brukt i eventyr, romaner eller historier, Perfekt brukes i språket, ikke i verk som romaner og historier.
      Disse to tidene kan referere til alle tidene i henhold til deres sted, bortsett fra fortiden med mos.
      For eksempel kan de tilsvare tider som "jeg jobbet", "jeg jobbet", "jeg jobbet", men de brukes ikke for tider med -mish som "jeg jobbet", "jeg jobbet".

      Som vi har sett i våre tidligere leksjoner, under Präteritum og Präsens ganger,

      TEMA + VERBAL + ANDRE VARER

      Imidlertid endres denne rekkefølgen for Perfekt (fortid med -di).

      FAG + HJELPVERB + ANDRE VARER + ESAS VERBAL

      Som det kan sees, kommer begrepet hjelpeverb fram som vi ikke så i våre tidligere leksjoner.

    • II. HJELPEVERB
    • [/ List]

      To hjelpeverb brukes til å lage Perfekt, disse er; HABEN og SEIN er elefanter.
      Disse verbene gir ikke mening når de brukes som tilleggsverb, så de kan ikke oversettes til tyrkisk.
      Mens perfekt blir laget, blir disse verbene konjugert i henhold til den nåværende tiden (Präsens). (Denne regelen forvirrer deg ikke, vi har gitt den som tilleggsinformasjon, du trenger bare å vite).
      La oss gi bøyningen av disse verbene i samsvar med nåtid.

      mennesker COMM SEA
      ben / ich har bin
      sen / du hast bist
      o / er / sie / es hatt er
      vi / wir har er
      du / ihr habt seidema
      de / sie har er
      du / Sie har er

      I tabellen over er de personlige bildene av haben og sein hjelpeverb som er brukt i Perfekt gitt.
      Bestemmes av fagets hjelpeverb setning, slik at den første person entall emnet "ich" som et hjelpeverb i en setning eller "bin" eller "habe" vil bli brukt.
      Faget vil være den andre flertallet, det vil si en "habt" eller "seid".

      I en setning etablert med Perfekt, må disse hjelpeverbene konjugeres i henhold til emnet. Tabellen ovenfor bør huskes, fordi det er subjekt-hjelpverbkompatibilitet i setninger laget med perfekt.
      Hovedverbet (partizip perfekt) endres ikke i henhold til personer, det er det samme for alle personer (vi vil se nedenfor). Derfor har Perfekt subjektassisterende verbkompatibilitet i setninger som ble etablert på den tiden.

      Siden vi skal bruke et hjelpeverb etter subjektet i Perektif og vi har to hjelpeverb, «haben» og «sein», vil vi i dette tilfellet bruke «haben» eller «sein»?
      Hvilken skal vi velge fra? Hva velger vi?
      Svaret vårt på disse spørsmålene er dette: Vi bestemmer hvilket hjelpeverb vi skal bruke i Perfekt ved å se på hovedverbet.
      brukes med noen verb haben, til sein kullanılır.hang hjelpe med noe av den faktiske bruken vi vil, vil vi etablere grunnlaget for dommen vil avgjøre ved å se på den faktiske.

      Generelt er det mest brukte hjelpeverbet i Perektif "har& Quot; Noen av de spesielt uregelmessige verbene er "være"Brukes.
      Du kan se i hvilket verb anfall, verb og verb i følgende verb liste.
      Som vi sa tidligere, har tysk grammatikk en struktur som krever intensiv memorization, så haben verb som, er det nødvendig å huske verbet å se hva som er tilgjengelig.
      Her er en liten gruppering; Den brukes som verbet "sein" som gir mening til en endring av tilstand eller bevegelse (for eksempel gå ned fra under, gå ut, gå fra høyre til venstre, eller gå i hvilken som helst retning på den flate overflaten).

      Å se de mest brukte uregelmessige verbene med deres betydning, å lære hvilke verb som skal brukes og hvilke verb som skal brukes sein. klikk her men hvis du ikke er kjent med emnet, må du først lese emnet til slutt.

    • III. HOVEDVERB (PARTISIP PERFECT)
    • [/ List]

      Partizip Perfekt, Perfekt er en spesiell form for verb som brukes når man bygger setninger.
      Samtidig vil vi også bruke verb form av Partizp Perfekt skape Plusquamperfekt'te gang vi får se.
      Partizip Perfekt er ikke bøying av et verb ifølge personen, det er en versjon av verbet som er oppnådd ved å legge til noen vedlegg til verbet, og for å lage en setning i Perfekt (fortid med -di), er det nødvendig å huske verbene på Partizip Perfekt-tilstandene.
      Som vi har sett i våre tidligere leksjoner, tok vi noen suffikser til roten av verbet for å lage en setning i Präsens, det vil si i nåtid eller Präteritum, men Perfekt er ikke slik i tid. Partizip Perfekt brukes i setninger etablert i Perfekt-tid, brukes ikke infinitiv form. Endring av vedlegg i henhold til enkeltpersoner blir ikke brakt.
      Partizip Perfekt, på slutten plassert i setningen og parter ved değişmez.perfekt tid setninger hjelpeverb skiftende ingenting i forhold til når du setter opp partiet, hovedverbet (her navnet Partizip Perfektlerini) endres i henhold til person, gjenstand for en statlig .no setning for alle personer vesentlig påvirke selve.

      Faktisk Perfekt Partizip verb dannet noen vedlegg til, men fordi de spesielle uregelmessige verb i disse vedleggene under hvilke vil bli lagt for å være sikker, ble nemlig Perfekt Partizip tilfeller forårsaket handlinger av mangel på en bestemt regel må individuelt vite.
      Men gitt en enkel regel for vanlige verb, å bruke disse reglene for å skape Perfekt Partizip mulige tilfeller av regelmessige verb.

      Partizip Perfekt av vanlige verb oppnås basert på følgende regel:

      ge smykker + Root of verb + t smykker

      eksempler:

      "lieben"Røtter til verbet"liebe"For å få Partizip Perfekt-tilstanden til verbet, ge på slutten av roten t Vi legger til.
      Jeg mener: Ge lieb t


      geliebter (Merk: For å finne roten til et verb, blir det infinitive suffikset fjernet, der det infinitive suffikset er - så, så er ordet lieb forblir.)

      hören roten til verbet høre roll. For å få Partizip Perfekt formen av dette verbet, ge til slutten av roten. t Vi legger til.
      Jeg mener: Ge h t


      hørt

      derfor, lieben Partizip Perfekt av verbet geliebter d. hören Partizip perfekt av verbet hørt roll.
      På denne måten kan du lage Partizip Perfekt former for vanlige verb.

      Som vi sa før, er det mange unntak fra den tyske grammatikken. Det er noen få unntak.
      1. Noen vanlige verker går ikke foran dem.
      2. Legger til en t-tag til verker hvis røtter slutter med d, t, m, n, og skriver inn et brev e mellom t-taggen og verbetroten.
      Derfor bør verbetene som tilhører denne gruppen også bli husket.
      Når det gjelder uregelmessige verb; Dessverre kan en slik regel ikke gis for uregelmessige verb. Derfor bør hvert uregelmessige verb huskes en etter en, i det minste Partizip Perfekt av de mest brukte.
      Informasjon om Partizip Perfekt av uregelmessige verb vil bli gitt nedenfor.

      La oss fortsette med noen få små eksempler for å samle emnet og Perfekt tid til å skrive setninger etablert.

      Enkle setninger etablert i fortid med perfekt, nemlig di:

      ich habe gehört: Jeg hørte

      ich: Emne (1. singular person)
      habe: Auxilary verb (konjugasjon av haben verb ifølge 1. singular person)
      gehört: hovedverbet (Partizip Perfekt av verbet hören)

      Her brukte vi hjelpeverbet “haben”, fordi “haben” brukes med verbet “hören ((Memorization)).

      sie haben gehört: De hørte

      sie: Emne (3. flertall)
      verb (konjugasjon av verbet haben etter flertall)
      gehört: Hovedverden (Partizip Perfekti av verbet verben)

      er hatt hørt: Hørt

      er: Emne (3. singular person)
      linje: tilleggsord (konjugasjon av verb haben av 3.
      gehört: Hovedverden (Partizip Perfekti av verbet verben)

      Jeg ble syk (syk)

      ich: Emne (1. singular person)
      bin: Ekstraord (verb verb 1.
      erkrankt: Hovedverdenet (Partizip Perfekti av verbet erkranken)

      Her bruker vi verbet “sein”, fordi en sein brukes med verbet “early r (Memorization).

      sie ist erkrankt: Syk (syk)

      sie: Emne (3. singular person)
      ist: Hjemmeside (konjugasjon av signalord av 3.
      erkrankt: Hovedverdenet (Partizip Perfekti av verbet erkranken)

      Som vist i de enkle eksemplene ovenfor, endrer Partizip Perfekt (faktisk verb) ikke i forhold til individet, forblir det det samme for alle individer.
      Assistansvervet følger emnet, for eksempel er det tilstrekkelig å endre motivets posisjon med hjelpeserveret for å lage en setning.

      er hatt hørt: Hørt.
      hat er hørt? : Hørt?

      du har hørt: Du hørte.
      har du hørt? : Har du hørt det?

      som eksemplifisert.

      nå har vi lært hovedelementene i Perfekt, disse er; setningsordre, tilleggsord og partizip perfekt.Nå skriver vi noen få eksempel setninger. Det er ingen forskjell mellom vanlige og uregelmessige verb i fiksjon, den eneste forskjellen er etableringen av Partizip Perfektlerdir.

      Så la oss gi betydningen av de mest brukte uregelmessige verbene, Partizip Perfects og hjelpeverbet (sein / haben) som skal brukes med dem en etter en.

      german-perfect1.png
      german-perfect2.png
      german-perfect3.png

      I den første kolonnen (lengst til venstre) i tabellene ovenfor er infinitiv form av verbet gitt, i den andre kolonnen er partizip Perfekt form av verbet gitt, dette er den delen som skal brukes til å lage en setning i Perfekt. I kolonnen vises hjelpeverbet som skal brukes med dette verbet.
      I Perfect er hjelpeverbet "haben" mest brukt. Vi har forsøkt å inkludere nesten alle de uregelmessige verbene som brukes med "sein" ovenfor. Derfor vil det mest sannsynlig være riktig å bruke haben med et verb som ikke er inkludert i tabellen ovenfor.

    • IV. PRØVESENTER
    • [/ List]


      Ich habe gespielt: Jeg spilte.

      Ich habe in diesem Garten gespielt: Jeg lekte i denne hagen.

      Muharrem und seine Frau haben in diesem Garten gespielt: Muharrem og hans kone lekte i denne hagen.

      Ich habe aufgeräumt: Jeg samlet.

      Ich habe mein Zimmer aufgeräumt: Jeg vasket rommet mitt.

      Ich habe gestern mein Zimmer aufgeräumt: I går rydder jeg opp rommet mitt.

      Ich habe gestern Abend mein Zimmer aufgeräumt: Jeg rydder rommet mitt i går.

      Har du dein Zimmer aufgeräumt? : Ryddet du opp rommet ditt?

      Wir haben in dieser Fabrik gearbeitet: Vi jobbet på denne fabrikken.

      Muharrem hat sein Auto verkauft: Muharrem solgte bilen sin.

      Hat Muharrem sein Auto verkauft? : Selgte Muharrem bilen sin?

      Ich bin gestern zoom Arzt gegangen: Jeg gikk til lege i går.

      Bist du gestern zoom Arzt gegangen? : Gikk du til legen i går?

      Ihr seid gestern ins Kino gegangen? : Gikk du på kino i går?

      Ich bin in die Türkei gefahren: Jeg dro til Tyrkia.

      Hast du mein neues Hemd gesehen? : Har du sett den nye skjorten min?

      Dermed er vi ferdig med emnet Das Perfekt, i vår neste leksjon vil vi dekke emnet Plusquamperfekt (fortid med mish), grunnlaget for vårt nye emne er også basert på ovennevnte emne, så det er nødvendig å lære emne for Perfekt for å lære faget Plusquamperfekt.

      …Den største gaven og plikten i denne tiden er å frelse troen og arbeide på en måte som styrker andres tro. (Bediuzzaman)

    natt 2
    Deltager

    Intern habe gestern etter Suppe gekocht. (I går kokte jeg suppe.

    Ich habe heute morgen mit meiner Freundin gefrühstückt. (Jeg spiste frokost med vennen min i morges.) ;D

    Meine Freundin-hatt i Lotto Geld gewonnen. (Min venn tjente penger fra Lotto.)

    Gi meg beskjed umiddelbart.
    (Jeg hjalp mamma forrige uke.)

    Ich habe fast seid 1 Monat wider mit den Deutsch Übung angefangen. (I omtrent en måned begynte jeg å jobbe med tysk igjen.)

    Er det sant at det ikke er mulig... ::) flau over:)

    MuhaяяeM
    Deltager

    Det ser ut til å være noe rart i setning 2 ;)

    natt 2
    Deltager

    Jeg tror jeg fikset det ;D
    Mr. Muharrem, jeg er i trøbbel på grunn av min uforsiktighet, nå skammer jeg meg :)

    MuhaяяeM
    Deltager

    Jeg så ikke noe som ble bedre, ser jeg feil eller???

    natt 2
    Deltager

    Jeg så ikke noe som ble bedre, ser jeg feil eller???

    flau:) ??? ::)

    MuhaяяeM
    Deltager

    Ok, oversettelsen har også endret seg, nå er det ok :)

    natt 2
    Deltager

    Ok, oversettelsen har også endret seg, nå er det ok :)

    halayy :) dans :) alkis :) yuppi :) halayy :)

    yanliz008
    Deltager

    Takk for setningene

    wappo
    Deltager

    Wow, må Gud velsigne deg... Når vi står fast som dette, kommer vi hit og sjekker det ut... Tusen takk... ;)

    dielosch
    Deltager

    Hvordan gjør vi dem negativt?

    OZGE94
    Deltager

    Kan noen være så snill å forklare den perfekte formen av verbet "teilnehmen"????

    daphne82
    Deltager

    Hei, jeg har nettopp oppdaget dette nettstedet, men det er veldig godt forklart, tusen takk. Jeg har vært i Tyskland i to måneder og prøver å lære tysk. Det er veldig vanskelig for meg. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg kan fremdeles ikke lage setninger og snakke ordentlig, vær så snill å hjelpe meg. Takk skal du ha

    ashley
    Deltager

    Kan noen være så snill å forklare den perfekte formen av verbet "teilnehmen"????

    deltok

    ssseda
    Deltager

    dans :)

    star22
    Deltager

    Hei, jeg trenger presserende perfekte setninger. Takk

Viser 15 svar - 1 til 15 (totalt 23)
  • For å svare på dette emnet må du være logget inn.