› Forumlar › Almanca Ders ve Bilgi Bankası › ALMANCA GRAMATİK BİLGİLERİ…(Kursta öğrendiğim tüm almanca gramatik bilgilerim)
-
1-NOMİNATİV ( YALIN HAL)
2-AKKUSATİV ( İ HALİ)
3-DATİV (E HALİ)
4-GENİTİV (İN HALİ) alttaki 1,2,3,4, sıralaması bu halleri gösteriyor…BELİRLİ ARTİKEL İLE YAPILAN SIFAT TAMLAMASI
DER DAS DİE DİE(ÇOĞUL)
1-der gutE Mann das gutE Kind die gutE Frau die gutEN FrauEN
2-den gutEN Mann das gutE Kind die gutE Frau die gutEN FrauEN
3-dem gutEN Mann dem gutEN Kind der gutEN Frau den gutEN FrauEN
4-des gutEN MannES des gutEN KindES der gutEN Frau der gutEN FrauEN1 iyi erkek iyi çocuk iyil Kadın iyi kadınlar
2-iyi erkeği iyi çocuğu iyi kadını iyi kadınları
3-iyil erkeğe iyi çocuğa iyi kadına iyi kadınlara
4-iyi erkeğin iyi çocuğun iyi kadının iyi kadınların
BELİRSİZ ARTİKEL İLE YAPILAN SIFAT TAMLAMASI
EİN EİN EİNE
1- ein gutER Mann ein gutES Kind eine gutE Frau ÇOĞULU yok
2-einen gutEN Mann ein gutES Kind eine gutE Frau
3-einem gutEN Mann einem gutEN Kind einer gutEN Frau
4-eines gutEN MannES eines gutEN MannES einer gutEN Frau1-iyi bir erkek iyi bir çocuk iyi bir kadın iyi kadınlar
2-iyi bir erkeği iyi bir çocuğu iyi bir kadını iyi kadınları
3-iyi bir erkeğe iyi bir çocuğa iyi bir kadına iyi kadınlara
4-iyi bir erkeğin iyi bir çocuğun iyi bir kadının iyi kadınlarınKEİN (olumsuz artikel) aynı ein gibi çekimlenir. çoğulu İSE şÖYLEDİR
keine kleinen Kinder (hiçbir küçük çocuk)
keine kleinen Kinder (hiçbir küçük çocuğu)
keinen kleinen Kindern (hiçbir küçük çocuğa)
keiner kleinen Kinder (hiçbir küçük çocuğun)
bir cümlede artikel olmadan yapılan çekimler şöyle:
1-gutER Mann kleinES Kind gutE Frau kleinE KindER
2-gutEN Mann kleinES Kind gutE Frau kleinE KindER
3-gutEM Mann kleinEM Kind gutER Frau kleinEN KinderN
4-gutEN MannES kleinEN KindES gutER Frau kleinER Kinder
MEİN(der) MEİN(das) MEİNE(die) MEİNE(plural)
mein gutER Sohn mein gutES Kind meine gutE Mutter meine gutEN Bücher
meinen gutEN Sohn mein gutES Kind meine gutE Mutter meine gutEN Bücher
meinem gutEN Sohn meinem gutEN Kind meiner gutEN Mutte meinen gutEN Büchern
meines gutEN SohnES meines gutEN KindES meiner gutEN Mutter meiner gutEN Bücher
(aynen Belirsiz tanımlık gibi çekimlenir)benim iyi oğlum benim iyi çocuğum benim iyi annem benim iyi kitaplarım
benim iyi oğlumu benim iyi çocuğumu benim iyi annemi benim iyi kitaplarımı
benim iyi oğluma benim iyi çocuğuma benim iyi anneme benim iyi kitaplarıma
benim iyi oğlumun benim iyi çocuğumun benim iyi annemin benim iyi kitaplarımın
DİESER DİESES DİESE DİESE ( ÇOĞUL)
dieser Hut dieses Heft diese Tür diese Hefte
diesen Hut dieses Heft diese Tür diese Hefte
diesem Hut diesem Heft dieser Tür diesen Heften
dieses Hutes dieses Heftes dieser Tür dieser Hefte
(bu adılda, aynen belirli tanımlık gibi çekimlenir)bu şapka bu defter bu kapı bu defterler
bu şapkayı bu defteri bu kapıyı bu defterleri
bu şapkaya bu deftere bu kapıya bu defterlere
bu şapkanın bu defterin bu kapının bu defterlerin
-
ALMANCADA CÜMLE KURULUMU…
Cümleler yapıları açısından 1)- BASİT CÜMLE 2)- BİLEşİK CÜMLE olarak ikiye ayrılır.
1)- BASİT CÜMLE:
Basit cümle(einfacher Satz) sadece bir çekimli eylemle kurulan ve sadece bir yargı içeren cümledir.Ayşe putzt sich jeden Tag die Zahne (Ayşe hergün dişlerini fırçalıyor,temizliyor)
Meine Tocher bereitet das Essen vor.(Kızım yemeği hazırlıyor)….gibi2)-BİLEşİK CÜMLE:
Bileşik cümle (zusammengesetzter Satz) ise birden çok çekimli eylemlerle kullanılan ve birden çok yargıyı içeren cümledir.Bileşik cümle iki yada daha fazla temel oluşabildiği gibi, bir TEMEL(HAUPTSATZ), bir yada birden fazla YAN CÜMLE(NEBENSATZ) dan oluşabilir.
a)-İki TEMEL cümle: /Ich bat ihn um eine Zigarette/,aber er hatte keine Zigarette/
(Temel cümle) (Temel cümle)Ich will in Deutschlan studieren/,deshalb lerne ich Deutsch
(Temel cümle) (Temel cümle)b)-Bir TEMEL ve bir yada birden fazla YAN cümle:
Ayşe konnte nicht an der Prüfung teilnehmen/, weil sie schwer krank war
(Temel cümle) (Yan cümle)TEMEL CÜMLE VE CÜMLE ÖĞELERİNİN YERLERİ:
Almancada temel cümlede şu öğeler bulunur,
1-ÖZNE(subjekt), 2-YÜKLEM(pradikat), 3-NESNE(Objekt), 4-DİĞERLERİ(örn:belirteçler..gibi)
İlk sırada ÖZNE, ikinci sırada MUTLAKA ÖZNEYE GÖRE ÇEKİLEN EYLEM, daha sonra NESNE…vs…
Almancada cümle yapısı: ( ÖZNE+YÜKLEM+ NESNE) ben formül yaptım bunu almancada ÖYN
Türkçede cümle yapısı: (ÖZNE+ NESNE+ YÜKLEM) türkçede ÖNY
CÜMLE ÖĞELERİNİN YERİNDE KULLANILMASI:
Temel bir cümlede AKKUSATİVOBJEKT yada DATİVOBJEKT varsa ve bunlar sözcük olarak kullanılıyorsa önce DATİVOBJEKT sonra AKKUSATİVOBJEKT gelir..
Yani DATİV + AKKUSATİV (normal cümlede)
ÖRNEK: Mein Onkel schenkt SEİNEM SOHN,/ EİNEN COMPUTER (Amcam oğluna /bir bilgisayar hediye ediyor)
(dativ) / (akkusativ)(Amcam oğluna / bir bilgisayar hediye ediyor) KİME: OĞLUNA(dativ) NEYİ:BİLGİSAYARI(akk.
Ancak bunlardan herhangi birinin yerine adılı(personalpronomon) kullanılırsa, ADIL biçiminde olan diğerinden önce söylenir.ÖRNEK: Mein Onkel schenkt İHM(adıl) / EİNEN COMPUTER (Amcam ONA / bir bilgisayar hediye ediyor.)
(dativ) / (akkusativ) (d) (a)şimdi buraya dikkat!!
Mein Onkel schenkt İHN(adıl) / SEİNEM SOHN (Amcam ONU / oğluna hediye ediyor.)
(akk) / (dativ) (a) (d)
Burada değişti..akkusativ önde, dativ sonra oldu..neden? çünki cümlede adıl var..neydi, cümlede adıl varsa herzaman önde olur demiştik..)
Mein Onkel schenkt İHN(adıl) / İHM(adıl) (Amcam ONU / ONA hediye ediyor.)
(akk) (dat.)
YANİ CÜMLEDE ADILLAR HEP ÖNDE, şAYET CÜMLEDE İKİ ADIL VARSA DAİMA AKKUSATİV ÖNDE OLUR…
KISACA şÖYLE ÖZETLEYİM: Almancada normal cümlede sıralanış önce DATİV, sonra AKKUSATİV..AMA CÜMLEDE BİR ADIL (PERSONALPRONOMEN) VARSA (İSTER DATİV OLSUN,İSTER AKKUSATİV OLSUN) DAİMA ÖNDE BULUNUR…..CÜMLEDE ADILLAR(PERSONALPRONOMEN) VARSA, DAİMA AKKUSATİV DATİV DEN ÖNCE GELİR…
Normal cümle…. dativ+akkusativ1adıl varsa……önce adıl (dat veya akk. farketmez)
2 adıl varsa….. akkusativ+dativ olur…(yukarıda örnekleri iyice incelerseniz daha iyi anlarsınız..)Yine örnek cümleler veriyorum
NORMAL CÜMLE: Ich wasche MİR / DİE HÄNDE (Ellerimi yıkıyorum.)
(dat) / (akk)içinde ADIL olan CÜMLE: Ich wasche SİE / MİR (Onları yıkıyorum.)
(akk) / (dat)
ALMANCADA BİR CÜMLEDE CÜMLENİN MÜMKÜN OLAN BÜTÜN ÖĞELERİ YER ALIYORSA SIRALAMA şÖYLE OLUR.ÖZNE + ÇEKİMLİ EYLEM(fiil) + ZAMAN belirten sözcük + dativOBJEKT + NEDEN belirten sözcük + TARZ belirten sözcük+ akkusativOBJEKT + YER belirten sözcük
kısaca özne+çekimli eylem+zaman+objekt+yer…..(ich+ lese + heute+ Deutsch + zu Hause)
ÖRNEK CÜMLE:(yukarıdaki tablonun cümle ile anlatımı)
Er / schrieb / gestern / seinem Direktor / weger dieser Sache / voller Angst / einen Brief / nach Bonn
(ö) / (ç.e) / (zmn) / (d.obj) / (neden blr sözck) / (tarz blr sözc) / (akk obj) / (yer)
BİR CÜMLEDE ÖZNENİN YERİ DEĞİşTİRİLDİĞİ ZAMAN İSE DURUM şÖYLE OLUYORnormal cümle: ICH RASİERE MİR HEUTE DEN BART (özne+ç.eylem+zaman+nesne) (nominativ+dativ+akkusativ)
zaman başta: HEUTE RASİERE ICH İHN MİR (zaman+ç.eylem+özne+nesne) (nominativ+akkusativ+dativ)
1)-DÖNÜşLÜ EYLEMLER (REFLEXİVE VERBEN)
Öznenin yaptığı işin etkisi yine kendine yönelikse bu eylemlere DÖNÜşLÜ EYLEM (REFLEXİVE VERBEN) denir. Dönüşlü eylemlerde özne genellikle canlı varlıklardır. Almancada bu tür eylemler SİCH dönüşlü adılı (Reflexivpronomen) ile kullanılır. (Örn. SİCH FREUEN: sevinmek).
Dönüşlü eylemlerde , SİCH dönüşlü adılından sonra bir nesne (Akkusativobjekt) geldiğinde, 1. ve 2. tekil kişilerdeki mich ve dich, yönelme durumuna (Dativ)e dönüşerek MİR veya DİR olur.
MİCH(akkusativ)
MİR(dativ)
DİCH
DİRSİCH WASCHEN: yıkanmak (Akkusativ) SİCH DİE HÄNDE WASCHEN: ellerini yıkamak (Dativ)
ich wasche MİCH—- -Ben yıkanıyorum. ich wasche MİR die Hände
Ben ellerimi yıkıyorumdu wäschst DİCH—- -Sen yıkanıyorsun du wäschst DİR die Hände
Sen ellerini yıkıyorsuner-sie-es wäscht SİCH—-O yıkanıyor er-sie-es wäscht SİCH die Hände—O ellerini yıkıyor
wir waschen UNS
Biz yıkanıyoruz wir waschen UNS die Hände
Biz ellerimizi yıkıyoruzihr wascht EUCH
-Siz yıkanıyorsunuz ihr wascht EUCH die Hände
siz ellerinizi yıkıyorsunuzsie waschen SİCH
onlar yıkanıyorlar sie waschen SİCH die Hände—-onlar ellerini yıkıyorlarSie waschen SİCH
Siz yıkanıyorsunuz Sie waschen SİCH die Hände
Siz ellerinizi yıkıyorsunuz
2)-DÖNÜşSÜZ EYLEMLER
SİCH WASCHEN eylemi SİCH olmadan kullanıldığında DÖNÜşSÜZ EYLEM olur ve YIKAMAK anlamına gelir.
etwas waschen: birşeyi yıkamak.
ich wasche meine Hände: Ben ellerimi yıkıyorum……gibi..Dönüşlü eylemleri genel olarak iki gruba ayırabiliriz. Bunlardan bazıları daima SİCH ile kullanılır, bazıları ise hem sich ile hemde sich siz kullanılabilir.
Her zaman sich ile kullanılan dönüşlü eylemlere örnekler verelim:
SİCH BEEİLEN: acele etme
SİCH ENTSCHLİEßEN: kesin karar vermek
SİCH ERHOLEN: dinlenmek
SİCH KÜMMERN: ilgilenmek
SİCH SCHÄMEN: utanmak
SİCH SEHNEN: hasretini çekmek,özlemek…….gibi
Hem dönüşlü, hemde dönüşlü olmayan eylemlere örnekler verelim:SİCH ÄNDERN: değişmek ÄNDERN: değiştirmek
SİCH BEWEGEN: kımıldamak BEWEGEN: kımıldatmak
SİCH FÜRCHTEN: korkmak FÜRCHTEN: korkutmak
SİCH RASİEREN: traş olmak RASİEREN: traş etmek
SİCH STELLEN: dikilmek STELLEN: koymak
SİCH TREFFEN: buluşmak TREFFEN: isabet ettirmek
SİCH WASCHEN: yıkanmak WASCHEN: yıkamak…………………..gibi….ich wasche mich:Ben yıkanıyorum (DÖNÜşLÜ)
ich wasche das Kind: Ben çocuğu yıkıyorum (DÖNÜşSÜZ)
SİCH KÄMMEN:taranmak..(Ali steht vor dem Spiegel und ali kämmt sich)
SİCH UNTERHALTEN:sohbet etmek (Wir sitzen an dem Tisch und wir unterhalte uns)
SİCH DUSCHEN: duş almak.. (Nach dem Sport dusche ich mich)
SİCH ERKÄLTEN: üşütmek….(Ohne Mantel erkälst du dich)
SİCH SCHÄMEN: utanmak….(er schämt sich nicht)
SİCH FREUN: sevinmek….. (Freust du dich,dass dein Freund kommt?)
SİCH LEGEN: yatmak….. (Er ist müde,er legt sich ins Bett)
SİCH ERKUNDİGEN: Danışmak
SİCH BESSERN: Düzelmek
SİCH BEGEGNEN: karşılaşmak
SİCH SONNEN: güneşlenmek… (ich sonne mich:güneşleniyorum…gibi)
SİCH ERHOLEN: dinlenmek
SİCH TREFFEN: buluşmak..(ich treffe mich mit meiner Tochter ODER wir treffen uns …..)
SİCH ERİNNERN: hatırlamak.. (erinnerst du dich an mich?)
SİCH UMZİEHEN: üstünü değiştirmek….. UMZİEHEN: taşınmak (sich olmadan )
SİCH NÄHERN: e yaklaşmak
SİCH VORSTELLEN: tanıtmak…..(darf ich Ihnen meinen Freund vorstellen?)
SİCH İNTERESSİEREN: ilgi duymak, ilgilenmek.. (İch interessiere mich für Fussball)
SİCH LANGWEİLEN: Canı sıkılmak
SİCH FREUEN: Sevinmek…. (ich würde mich freuen: sevinirim…….ich habe mich sehr gefreut: çok sevindim)
SİCH WUNDERN: şaşırmak WUNDERN: şaşırtmak (sich olmadan)
SİCH İRREN: yanılmak
SİCH BEEİLEN: acele etmek.AYRILABİLEN VE AYRILAMAYAN VERBLER.
YÜKLEMLERDE ÖNEKLER…..VERBEN MİT PRÄFİX
Önekler önüne geldiği verb(yüklemlerin) anlamını etkiler. öneki olan yüklemler cümlede kullanılırken 3 e ayrılıyor.
1- öneklerden ayrılmayan yüklemler (UNTRENNBARE VERBEN)
2- öneklerden ayrılan yüklemler (TRENNBARE VERBEN)
3- öneklerden hem ayrılan , hemde ayrılmayan yüklemler (TRENNBARE/UNTRENNBARE VERBEN) olarak üçe ayrılıyor..
1- UNTRENNBARE VERBEN (AYRILMAYAN)—-NİCHT TRENNBARE VERBENverben mit den prafixen(ayrılmayan yüklemler)
başı BE- EMP- ENT- ER- GE- MİSS- VER- ZER ile başlayan yüklem(verbler) asla ayrılmaz…BESTELLEN(ısmarlamak)- GEFALLEN(hoşuna gitmek)- MİSSFALLEN(hoşuna gitmemek)- EMPFEHLEN (tavsiye etmek)- ERZAHLEN(anlatmak)- ZERREİSSEN(yırtmak)- BEGİNNEN(başlamak)- BEZAHLEN(ödemek)- ERWARTEN(beklemek)
örnek: ich habe einen Brief bekommen… (perfekt)…
ich bekommt einen Brief.. (preasens)….gibi…
ich beginne…..
ich bezahle……
ich erwarte…….
ich vereinbare……
2- TRENNBARE VERBEN(AYRILAN)
başı AB- MİT- AN- AUF- EİN- AUS- BEİ- VOR- ZU-FERN …. vs..ile başlayan yüklemler ayrılırlarEİNSTEİGEN(binmek)- AUFSTEHEN(ayağa kalkmak)- EİNKAUFEN(alışveriş yapmak)- FERNSEHEN(televizyonseyretmek)- ANFANGEN(başlamak)- AUSSCHALTEN(kapatmak elekt..gibi)
örnek: ich steige in den Bus ein (preasens) ben otobüse biniyorum
ich bin in den Bus eingestiegen (perfekt) ben otobüse bindim. perfekte inmek, binmek ,gitmek,gelmek, ölmek, erimek…vesaire…sein ile yapılır..
ich stehe auf.(preasens) …….ich bin aufgestanden(perf)
ich kaufe ein.(preasens)………..ich habe eingekauft (perf)
ich sehe fern.(preasens)……….ich habe ferngesehen(perf)
3- TRENNBARE ODER NİCHT TRENNBARE VERBEN (HEM AYRILAN, HEM AYRILMAYAN YÜKLEMLER)
DURCH- ÜBER- UM- UNTER- WİDER- WİEDER..vs…
SEİN İLE YAPILAN VERBLER..ANKOMMEN……………………İST ANGEKOMMEN
ABFAHREN……………………İST ABGEFAHREN
AUSTEİGEN………………….İST AUFGESTANDEN
BLEİBEN……………………..İST GEBLİEBEN (özel bir durum.hareket olmadığı halde SEİN ile yapılır
FLİEGEN……………………..İST GEFLOGEN
KOMMEN……………………..İST GEKOMMEN
GEHEN…………………………İST GEGANGEN
MİTFAHREN…………………İST MİTGEFAHREN
SEİN…………………………İST GEWESEN
LAUFEN………………………İST GELAUFEN……….gibi….YER-ZAMAN-GÜN gösteren sözcükler….
GÜN,GÜN ZAMANLARI, AYLAR VE MEVSİMLERİN TANIMLIĞI DAİMA (DER ) artikelidir
DİE ZEİT…….WANN?SAAT SÖYLENİRKEN (UM) İLE SÖYLERİZ..
DİE UHRZEİT: um zwei Uhr (saat ikide)
um halb neun ( sekizbuçukda)GÜNLER SÖYLENİRKEN DAİMA (AM) İLE SÖYLENİR–YALNIZ (NACHT) İN DİE NACHT OLARAK SÖYLENİR….
DİE TAGEZEİT: am Morgen (sabahleyin)
morgens (sabahları)
İN DER FRÜH(sabah erkenden)
am Vormittag (öğleden önce)
vormittags (öğleden önceleri)
am Mittag (öğle)
mittags(öğleleri)
ZU MİTTAG ESSEN (ÖĞLE YEMEĞİ YEMEK)
am Nachmittag (öğleden sonra)
nachmittags (öğleden sonraları)
am Abend (akşamleyin)
abends (akşamları)
ZU ABEND ESSEN (AKşAM YEMEĞİ YEMEK)
İN DER NACHT (geceleyin)
nachts (geceleri)DER MORGEN(sabah)–DER VORMİTTAG–DER MİTTAG(öğle)—DER NACHMİTTAG–DER ABEND(akşam) ama İN DİE NACHT oluyor..
DER WOCHENTAG: am Montag (pazartesi günü)
montags (pazartesileri)
am Dienstag (salı günü)
dienstags (salıları)
am Wochenende (haftasonu)DER MONTAG(pazartesi)–DER DİENSTAG(salı)–DER MİTTWOCH(çarş)–DER DONNERSTAG(perş)–DER FREİTAG–DER SAMSTAG–DER SONNTAG
AYLAR , MEVSİMLER SÖYLENİRKEN DAİMA (İM ) İLE SÖYLENİR…
DER MONAT : im Februar (şubat ayında) der Februar (şubat ayı)
im April (Nisan ayında) der April (nisan ayı).DİE JAHRESZEİT: im Frühling (ilkbaharda) der Frühling(ilkbahar)
im Sommer(yazın) der Sommer(yaz)İN DEN FERİEN:tatilde
İM URLAUB:izinde
ZU OSTERN
ZU WEİHNACHTEN
DİE SEKUNDE: saniye–DİE MİNUTE:dakika–DİE STUNDE:saat (artikelleri hep DİE dir)
DER TAG- DİE WOCHE- DER MONAT- DAS JAHR..YER GÖSTEREN SÖZCÜKLER:
WO WOHİN WOHER
(NEREDE) (NEREYE) (NEREDEN)
HİER:burada HİERHİN: b VON HİER: buradanDORT:orada,şurada DORTHİN:oraya VON DORT: orada
DA: orada DAHİN: oraya VON DA: oradan
DRAUßEN:dışarıda HİNAUS: dışarıya VON DRAUßEN:dışarıdan
(außen:dışarıda ) ( nach draußen:dışarıya)DRİNNEN: içeride HİNEİN: içeriye VON DRİNNEN: içeriden
(innin:içeride) (nach drinnen:içeriye)OBEN: yukarıda HİNAUF: yukarıya VON OBEN: yukarıdan
(nach oben:yukarıya)UNTEN: aşağıda HİNUNTER:aşağıya VON UNTEN:aşağıdan
( nach unten:aşağıya)VORN: önde NACH VORN: öne VON VORN:önden
HİNTEN:arkada NACH HİNTEN:arkaya VON HİNTEN:arkadan
LİNKS: solda NACH LİNKS:sola VON LİNKS: soldan
RECHTS: sağda NACH RECHTS: sağa VON RECHTS:sağdan
HİN VE HER arasındaki fark:HİN: Konuşandan uzaklaşıldığı zaman kullanılıyor.. (benden uzaklaşıyorsun)
HER: Konuşana doğru yaklaşıldığı zaman kullanılıyor (bana doğru yaklaşıyorsun)Örneğin: HİNAUS: birisinin bizden uzaklaşarak dışarı çıktığı zaman kullanılır.
Gene aynı şekilde HERAUS: ise birisi dışarı çıkarak bize doğru geldiği zaman kullanılır…
ZAMAN GÖSTEREN SÖZCÜKLER:SEİT HEUTE: bugünden itibaren SEİT EİNEM JAHR: bir yıldan beri
SEİT GESTERN: dünden beri,itibaren SEİT JAHREN: yıllardan beri
SEİT MONTAG: pazartesinden beri SEİTDEM: ozamanden beri
SEİT DEM HERBST: sonbahardan beri SEİT DAMALS: eskiden beri
BİS GESTERN: düne kadar SEİT KURZER ZEİT: kısa zamandan beri
BİS HEUTE: bugüne kadar OFT: sık sık,ekseriya
BİS MORGEN: yarına kadar MEİSTENS: çoğu zaman
BİS MONTAG: pazartesine kadar MEHRMALS: çok defa
BİS JETZT: şimdiye kadar SELTEN: nadiren
JEDEN TAG: hergün MANCHMAL: bazen
ALLE TAGE: bütün gün AB UND ZU: arada sırada
den ganzen Tag: bütün günSTÜNDLİCH: saatlik
TÄGLİCH: günlük
WÖCHENTLİCH : haftalık
LANGE ZEİT: uzun zamanALMANCADA KONJUKTİV I ve KONJUKTİV II….
KONJUKTİV I: birinin sözü başka birine aktarılıyor (dolaylı anlatım).Bir kişinin konuşması aktarılırken konjuktiv I kullanılır. yani sözün kendisine ait değil,başkasına ait olduğunu ve kendisinin bir aracı olduğunu belirler. Konjuktiv I ile ayrıca ARZU, DİLEK, İSTEK,DUA…. vs ifade edilir. (DÜZENLİ VE DÜZENSİZ EYLEMLER TABLOSU EZBERLENMESİ LAZIM)..
DÜZENLİ DÜZENSİZ KONJUKTİV I (DÜZENLİ-DÜZENSİZ FİİLER
ich frag-e ich nehme-e -e
du frag-est du nehm-est -est
er,sie,eis frag-e er,sie,es nehm-e -e
wir frag-en wir nehm-en -en
ihr frag-et ihr nehm-et -et
sie / Sie frag-en sie/Sie nehm-en -en takıları alıyorKONJUKTİV I İN ZAMANLARA GÖRE DÖNÜşÜMÜ şÖYLE OLUYOR…
INDIKATİV(NORMAL CÜMLE) KONJUKTİV I
präsens: ich lade dich zur party ein * er lade mich zur Party ein
(ben seni partiye davet ediyorum) (o beni partiye davet ediyormuş)veya edermişpräteritum: ich lud dich zur Party ein * er habe mich zur Part eingeladen
(ben seni partiye davet ettim) (o beni partiye davet etmiş)perfekt: ich habe dich zur Party eingeladen * er habe mich zur party eingelan
(ben seni partiye davet ettim) (o beni partiye davet etmiş)futur: ich werde dich zur Party einladen * er werde mich zur Party einladen
(ben seni partiye davet edeceğim) (o beni partiye davet edecekmiş)Yine örnek cümle ile açıklama yapayım. normal bir cümle yapayım,
ALİ: ICH GEHE HİER MİT MEİNEM SOHN ZUR ARBEİT (Ali: ben burada oğlumla işe gidiyorum)KONJUKTİV I ile yapalım şimdi
ER GEHE DORT MİT SEİNEM SOHN ZUR ARBEİT (O orada oğlu ile işe gidiyormuş)
dolaylı anlatımla anlatılıyor alinin oğluyla işe gittiği…dolaylı anlatımı yukarıda açıklamıştım zaten.KONJUKTİV II: gerçek olmayan ve gerçekleşmesi şuan olanak dışı olan olaylar anlatılıyor. yani DİLEK, İSTEK,GEREKLİLİK,EMİR,TAHMİN vesaire durumlar ifade ediliyor.
Konjuktiv II * WÜRDEN +MASTAR YAPI ilede oluşturulmaktadır. WERDEN in konjuktiv II biçimi WÜRDEN olur.Yine bunu cümlelerde açıklayayımnormal cümle(ındikativ) KONJUKTİV II
Präsens: ich komme ich käme/ ich würde kommen (ikiside aynı anlam)
futur: ich werde kommen ich käme/ ich würde kommen
Ben genelde würden ile daha çok yapıyorum cümleyi.daha kolay geliyor banapräteritum: er gab ich hätte gegeben
perfekt: er hat gegeben ich hätte gegebenşİMDİKİ ZAMAN ile
İCH KÄME NİCHT ZU SPÄT (ben olsam geç gelmem)
İCH WÜRDE NİCHT ZU SPÄT KOMMEN (ben olsam geç gelmem.. BU İKİ CÜMLEDEDE ANLAM AYNIDIR. birinde würden ile yapılmış..esas fiilde en sona geçmiş..GEÇMİş ZAMAN ile
İCH WÄRE NİCHT ZU SPÄT GEKOMMEN (ben olsaydım geç gelmezdim)konjuktiv de
HABEN SEİN WERDEN
HÄTTEN WÄREN WÜRDEN olmaktadır.şimdilik bu kadar . hepsini kendim hazırladım. sonra yine vakit bulduğumda paylaşım yapacağım.
SİCH FREUN: sevinmek….. FREUN Diye bir fill yok
sich freuen (sevinmek sevindirmek her iki anlamida icerir)
SİCH FREUN: sevinmek….. FREUN Diye bir fill yok
sich freuen (sevinmek sevindirmek her iki anlamida icerir)bunu biliyorum ama zannediyorum orada yazarken unutulmuş bir harf olmuş. bunu da maruz görün artık. sizler okurken yazım hatalarımı düzeltirseniz sevinirim. yazarken acele yazdım hatayı hiç farketmedim bile. yinede teşekkür ederim elbetteki. ama şu varki, harf hataları haricinde almanca gramatiğime güvenirim.
gerçi biliyorum harf hatası olduğunda bazen kelimelerin anlamlarının değiştiğini.
ama ben bu kadar becerebildim. sizlerde devamını getirirsiniz. saygılarhatalar elbette herkeste olur bende hatayi duzeltmek icin not dusmek istedim ve yazilarinin hepsini inceleme vaktim oldu bilmedigim cok sey ogrendim cok düzenli ve anlasilir tarzin var
teşekkürler paylaşım için.
–> Öyle çok bilgi vermişsin ki Reyya, adını her gördüğümde teşekkür butonuna tıklayacağım. alkis:)
Gene bir soru sorayım. Bu passivler b1 için hangi konuları kapsiyor. Ben de eski bir kitap var. Orda geçmiş zamandaki iki pasif türü ve müssen können ile falan yapilanlari da gösteriyor ki göz atmıştım biraz. Örneklersek gene.
Die Wanden werden geschreichen. bu geschreichen yanlış olabilir emin değilim boyamak anlaminda.
Die Wanden wurden geschreichen werden.
Die Wanden sind geschreichen worden.
Die Wanden müssen geschreichen werden.Yanlışlıklar olabilir çünkü tekrar etmedim bunlari. Bu pasivlerin hepsi de b1 kapsaminda mi ?
Gene bir soru sorayım. Bu passivler b1 için hangi konuları kapsiyor. Ben de eski bir kitap var. Orda geçmiş zamandaki iki pasif türü ve müssen können ile falan yapilanlari da gösteriyor ki göz atmıştım biraz. Örneklersek gene.
Die Wanden werden geschreichen. bu geschreichen yanlış olabilir emin değilim boyamak anlaminda.
Die Wanden wurden geschreichen werden.
Die Wanden sind geschreichen worden.
Die Wanden müssen geschreichen werden.Yanlışlıklar olabilir çünkü tekrar etmedim bunlari. Bu pasivlerin hepsi de b1 kapsaminda mi ?
Cümleleri cok yanlis yazmissin. Ilk önce böyle cümle kurmaya calisirken, tekil olan kelimenin nasil cogul yapildigini bul, (tabi cogul kullanmak istersen).
Ilk Önce die Wand : Duvar die Wände olur. Cümlede streichen fillini badana etmek yada boyamak anlaminda kullanmissin. streichen fiilinin Partizip i gestrichen olur. Simdi cümlelerimizi düzeltelim.
Die Wände werden gestrichen. (Duvarlar boyanacak)
Die Wände wurden gestrichen. (Duvarlar boyandi)Die Wände wurden gestrichen werden.
Die Wände sind gestrichen worden. (Duvarlar boyandi)
Die Wände müssen gestrichen werden. (Duvarlar boyanmali. Modalverb, ingilizcedeki must gibi)Cümleleri cok yanlis yazmissin. Ilk önce böyle cümle kurmaya calisirken, tekil olan kelimenin nasil cogul yapildigini bul, (tabi cogul kullanmak istersen).
Ilk Önce die Wand : Duvar die Wände olur. Cümlede streichen fillini badana etmek yada boyamak anlaminda kullanmissin. streichen fiilinin Partizip i gestrichen olur. Simdi cümlelerimizi düzeltelim.
Die Wände werden gestrichen. (Duvarlar boyanacak)
Die Wände wurden gestrichen. (Duvarlar boyandi)Die Wände wurden gestrichen werden.
Die Wände sind gestrichen worden. (Duvarlar boyandi)
Die Wände müssen gestrichen werden. (Duvarlar boyanmali. Modalverb, ingilizcedeki must gibi)Teşekkürler bilgiler için. Tekil çoğul zamanla olacak işler şu anda tek yaptığım grameri öğrenmek. Yalnız merak ettiğim bunların heps B1 seviyesine kadar gösterilenlerin içinde mi değil mi ?
- Bu konuyu yanıtlamak için giriş yapmış olmalısınız.