ALMANCA GRAMATİK BİLGİLERİ…(Kursta öğrendiğim tüm almanca gramatik bilgilerim)

Forumlar Almanca Ders ve Bilgi Bankası ALMANCA GRAMATİK BİLGİLERİ…(Kursta öğrendiğim tüm almanca gramatik bilgilerim)

ALMANCAX FORUMLARINA HOŞGELDİNİZ. FORUMLARIMIZDA ALMANYA VE ALMANCA HAKKINDA ARADIĞINIZ HER TÜRLÜ BİLGİYE ULAŞABİLİRSİNİZ.
    Reyya
    Katılımcı

    1-NOMİNATİV  ( YALIN HAL)
    2-AKKUSATİV    ( İ HALİ)
    3-DATİV      (E HALİ)
    4-GENİTİV  (İN HALİ)  alttaki 1,2,3,4, sıralaması bu halleri gösteriyor…

        BELİRLİ ARTİKEL İLE YAPILAN SIFAT TAMLAMASI

          DER                                    DAS                        DİE                                DİE(ÇOĞUL)

    1-der gutE Mann                  das gutE Kind                die gutE Frau          die gutEN  FrauEN
    2-den gutEN Mann              das gutE Kind                die gutE Frau          die gutEN FrauEN
    3-dem gutEN Mann            dem gutEN Kind              der gutEN Frau        den gutEN FrauEN
    4-des gutEN MannES          des gutEN KindES            der gutEN Frau        der gutEN FrauEN

    1 iyi  erkek                              iyi çocuk                          iyil Kadın                  iyi kadınlar
    2-iyi erkeği                              iyi çocuğu                        iyi kadını                  iyi kadınları
    3-iyil erkeğe                            iyi çocuğa                        iyi kadına                iyi  kadınlara
    4-iyi erkeğin                            iyi çocuğun                      iyi kadının                iyi  kadınların


            BELİRSİZ ARTİKEL İLE YAPILAN SIFAT TAMLAMASI

    EİN                                          EİN                              EİNE                   

    1- ein gutER Mann            ein gutES Kind                  eine gutE Frau                ÇOĞULU yok
    2-einen gutEN Mann        ein gutES Kind                  eine gutE Frau                 
    3-einem gutEN Mann        einem gutEN Kind              einer gutEN Frau       
    4-eines gutEN MannES      eines gutEN MannES        einer gutEN Frau         

    1-iyi bir erkek                      iyi bir çocuk                      iyi bir kadın                  iyi kadınlar
    2-iyi bir erkeği                    iyi bir çocuğu                      iyi bir kadını                iyi kadınları
    3-iyi bir erkeğe                  iyi bir çocuğa                    iyi bir kadına                iyi kadınlara
    4-iyi bir erkeğin                  iyi bir çocuğun                    iyi bir kadının              iyi kadınların

        KEİN (olumsuz artikel) aynı ein gibi çekimlenir. çoğulu İSE şÖYLEDİR

        keine kleinen Kinder    (hiçbir küçük çocuk)
        keine kleinen Kinder    (hiçbir küçük çocuğu)
        keinen kleinen Kindern  (hiçbir küçük çocuğa)
        keiner kleinen Kinder    (hiçbir küçük çocuğun)


    bir cümlede artikel olmadan yapılan çekimler şöyle:

    1-gutER Mann              kleinES Kind                gutE Frau                kleinE KindER
    2-gutEN Mann              kleinES Kind                gutE Frau                kleinE KindER
    3-gutEM Mann              kleinEM Kind              gutER Frau              kleinEN KinderN
    4-gutEN MannES          kleinEN KindES            gutER Frau              kleinER Kinder       


    MEİN(der)                      MEİN(das)                      MEİNE(die)                  MEİNE(plural)

    mein gutER Sohn            mein gutES Kind          meine gutE Mutter        meine gutEN Bücher
    meinen gutEN Sohn        mein gutES Kind            meine gutE Mutter      meine gutEN Bücher
    meinem gutEN Sohn        meinem gutEN Kind        meiner gutEN Mutte    meinen gutEN Büchern
    meines gutEN SohnES    meines gutEN KindES      meiner gutEN Mutter  meiner  gutEN Bücher
    (aynen Belirsiz tanımlık gibi çekimlenir)

    benim iyi oğlum                benim iyi çocuğum              benim iyi annem          benim iyi kitaplarım
    benim iyi oğlumu              benim iyi çocuğumu            benim iyi annemi          benim iyi kitaplarımı
    benim iyi oğluma              benim iyi çocuğuma          benim iyi anneme          benim iyi kitaplarıma
    benim iyi oğlumun            benim iyi çocuğumun        benim iyi annemin        benim iyi kitaplarımın


    DİESER                            DİESES                            DİESE                          DİESE ( ÇOĞUL)

    dieser Hut                      dieses Heft                        diese Tür                          diese Hefte
    diesen Hut                      dieses Heft                        diese Tür                          diese Hefte
    diesem Hut                    diesem Heft                        dieser Tür                        diesen Heften
    dieses Hutes                  dieses Heftes                    dieser Tür                        dieser Hefte
    (bu adılda, aynen belirli tanımlık gibi çekimlenir)

    bu şapka                        bu defter                            bu kapı                          bu defterler
    bu şapkayı                      bu defteri                          bu kapıyı                          bu defterleri
    bu şapkaya                    bu deftere                          bu kapıya                          bu defterlere
    bu şapkanın                  bu defterin                          bu kapının                        bu defterlerin

    Reyya
    Katılımcı

    ALMANCADA CÜMLE KURULUMU…

    Cümleler yapıları açısından 1)- BASİT CÜMLE  2)- BİLEşİK CÜMLE olarak ikiye ayrılır.
    1)- BASİT CÜMLE:
    Basit cümle(einfacher Satz) sadece bir çekimli eylemle kurulan ve sadece bir yargı içeren cümledir.

    Ayşe putzt sich jeden Tag die Zahne (Ayşe hergün dişlerini fırçalıyor,temizliyor)
    Meine Tocher bereitet das Essen vor.(Kızım yemeği hazırlıyor)….gibi

    2)-BİLEşİK CÜMLE:
    Bileşik cümle (zusammengesetzter Satz) ise birden çok çekimli eylemlerle kullanılan ve birden çok yargıyı içeren cümledir.

    Bileşik cümle iki yada daha fazla temel oluşabildiği gibi, bir TEMEL(HAUPTSATZ), bir yada birden fazla YAN CÜMLE(NEBENSATZ) dan oluşabilir.

    a)-İki TEMEL cümle: /Ich bat ihn um eine Zigarette/,aber er hatte keine Zigarette/
                                    (Temel cümle)                        (Temel cümle)

                          Ich will in Deutschlan studieren/,deshalb lerne ich Deutsch
                              (Temel cümle)                          (Temel cümle)

    b)-Bir TEMEL ve bir yada birden fazla YAN cümle:

    Ayşe konnte nicht an der Prüfung teilnehmen/, weil sie schwer krank war
            (Temel cümle)                                          (Yan cümle)

    TEMEL CÜMLE VE CÜMLE ÖĞELERİNİN YERLERİ:

    Almancada temel cümlede şu öğeler bulunur,

    1-ÖZNE(subjekt), 2-YÜKLEM(pradikat), 3-NESNE(Objekt), 4-DİĞERLERİ(örn:belirteçler..gibi)

    İlk sırada ÖZNE, ikinci sırada MUTLAKA ÖZNEYE GÖRE ÇEKİLEN EYLEM, daha sonra NESNE…vs…

    Almancada cümle yapısı:  ( ÖZNE+YÜKLEM+ NESNE) ben formül yaptım bunu almancada ÖYN

    Türkçede cümle yapısı:      (ÖZNE+ NESNE+ YÜKLEM)  türkçede ÖNY

    CÜMLE ÖĞELERİNİN YERİNDE KULLANILMASI:

    Temel bir cümlede AKKUSATİVOBJEKT yada DATİVOBJEKT varsa ve bunlar sözcük olarak kullanılıyorsa önce DATİVOBJEKT sonra AKKUSATİVOBJEKT gelir..

    Yani  DATİV + AKKUSATİV  (normal cümlede)

    ÖRNEK: Mein Onkel schenkt SEİNEM SOHN,/ EİNEN COMPUTER (Amcam oğluna /bir bilgisayar  hediye ediyor)
                                                  (dativ)      /    (akkusativ)

        (Amcam oğluna /  bir bilgisayar hediye ediyor) KİME: OĞLUNA(dativ)  NEYİ:BİLGİSAYARI(akk.



    Ancak bunlardan herhangi birinin yerine adılı(personalpronomon) kullanılırsa, ADIL biçiminde olan diğerinden önce söylenir.

    ÖRNEK: Mein Onkel schenkt    İHM(adıl)  / EİNEN COMPUTER  (Amcam ONA / bir bilgisayar hediye ediyor.)
                                                  (dativ)  / (akkusativ)                                    (d)            (a)

    şimdi buraya dikkat!!

          Mein Onkel schenkt    İHN(adıl)          /  SEİNEM SOHN (Amcam ONU / oğluna hediye ediyor.)

                                                (akk)        /                (dativ)                          (a)          (d)

    Burada değişti..akkusativ önde, dativ sonra oldu..neden? çünki cümlede adıl var..neydi, cümlede adıl varsa herzaman önde olur demiştik..)

                Mein Onkel schenkt İHN(adıl)    /  İHM(adıl)  (Amcam ONU  /  ONA hediye ediyor.)

                                              (akk)              (dat.)

    YANİ CÜMLEDE ADILLAR HEP ÖNDE, şAYET CÜMLEDE İKİ ADIL VARSA DAİMA AKKUSATİV ÖNDE OLUR…

    KISACA şÖYLE ÖZETLEYİM: Almancada normal cümlede sıralanış önce DATİV, sonra AKKUSATİV..AMA CÜMLEDE BİR  ADIL (PERSONALPRONOMEN) VARSA (İSTER DATİV OLSUN,İSTER AKKUSATİV OLSUN) DAİMA ÖNDE BULUNUR…..CÜMLEDE ADILLAR(PERSONALPRONOMEN) VARSA, DAİMA AKKUSATİV DATİV DEN ÖNCE GELİR…



    Normal cümle…. dativ+akkusativ

    1adıl varsa……önce adıl (dat veya akk. farketmez)
    2 adıl varsa…..  akkusativ+dativ  olur…(yukarıda örnekleri iyice incelerseniz daha iyi anlarsınız..)

    Yine örnek cümleler veriyorum

      NORMAL CÜMLE:          Ich wasche MİR /  DİE HÄNDE  (Ellerimi yıkıyorum.)
                                                    (dat)  /    (akk)

    içinde ADIL olan CÜMLE:    Ich wasche SİE /  MİR  (Onları yıkıyorum.)
                                                      (akk) /    (dat)



    ALMANCADA BİR CÜMLEDE CÜMLENİN MÜMKÜN OLAN BÜTÜN ÖĞELERİ YER ALIYORSA SIRALAMA şÖYLE OLUR.

    ÖZNE + ÇEKİMLİ EYLEM(fiil) + ZAMAN belirten sözcük + dativOBJEKT + NEDEN belirten sözcük + TARZ belirten sözcük+ akkusativOBJEKT + YER belirten sözcük

    kısaca özne+çekimli eylem+zaman+objekt+yer…..(ich+ lese + heute+  Deutsch + zu Hause)

    ÖRNEK CÜMLE:(yukarıdaki tablonun cümle ile anlatımı)

    Er  / schrieb / gestern / seinem Direktor / weger dieser Sache / voller Angst  /    einen Brief / nach Bonn

    (ö) /  (ç.e)    /  (zmn)  /  (d.obj)  /  (neden blr sözck)    /  (tarz blr sözc)  /    (akk obj) /    (yer)



    BİR CÜMLEDE ÖZNENİN YERİ DEĞİşTİRİLDİĞİ ZAMAN İSE DURUM şÖYLE OLUYOR

    normal cümle: ICH  RASİERE MİR HEUTE DEN BART (özne+ç.eylem+zaman+nesne) (nominativ+dativ+akkusativ)

    zaman başta:    HEUTE RASİERE ICH  İHN    MİR (zaman+ç.eylem+özne+nesne) (nominativ+akkusativ+dativ)

                                       

    Reyya
    Katılımcı

    1)-DÖNÜşLÜ EYLEMLER (REFLEXİVE VERBEN)

    Öznenin yaptığı işin etkisi yine kendine yönelikse bu eylemlere DÖNÜşLÜ EYLEM (REFLEXİVE VERBEN) denir. Dönüşlü eylemlerde özne genellikle canlı varlıklardır. Almancada bu tür eylemler SİCH dönüşlü adılı (Reflexivpronomen) ile kullanılır. (Örn. SİCH FREUEN: sevinmek).

    Dönüşlü eylemlerde , SİCH dönüşlü adılından sonra bir nesne (Akkusativobjekt) geldiğinde, 1. ve 2. tekil kişilerdeki mich ve dich,  yönelme durumuna (Dativ)e dönüşerek MİR veya DİR olur.

    MİCH(akkusativ)


    MİR(dativ)
    DİCH


    DİR

    SİCH WASCHEN: yıkanmak (Akkusativ)        SİCH DİE HÄNDE WASCHEN: ellerini yıkamak (Dativ)
    ich wasche MİCH—-    -Ben yıkanıyorum.        ich wasche MİR die Hände


    Ben ellerimi yıkıyorum

    du wäschst DİCH—-    -Sen yıkanıyorsun        du wäschst DİR die Hände


    Sen ellerini yıkıyorsun

    er-sie-es wäscht SİCH—-O yıkanıyor                er-sie-es wäscht SİCH die Hände—O ellerini yıkıyor

    wir waschen UNS


      Biz yıkanıyoruz          wir waschen UNS die Hände


    Biz ellerimizi yıkıyoruz

    ihr wascht EUCH


        -Siz yıkanıyorsunuz      ihr wascht EUCH die Hände


    siz ellerinizi yıkıyorsunuz

    sie waschen SİCH


        onlar yıkanıyorlar          sie waschen SİCH die Hände—-onlar ellerini yıkıyorlar

    Sie waschen SİCH


      Siz yıkanıyorsunuz      Sie waschen SİCH die Hände


    Siz ellerinizi yıkıyorsunuz


    2)-DÖNÜşSÜZ EYLEMLER

    SİCH WASCHEN eylemi SİCH olmadan kullanıldığında DÖNÜşSÜZ EYLEM olur ve YIKAMAK anlamına gelir.

    etwas waschen: birşeyi yıkamak.
    ich wasche meine Hände: Ben ellerimi yıkıyorum……gibi..

    Dönüşlü eylemleri genel olarak iki gruba ayırabiliriz. Bunlardan bazıları daima SİCH ile kullanılır, bazıları ise hem sich ile hemde sich siz kullanılabilir.

    Her zaman sich ile kullanılan dönüşlü eylemlere örnekler verelim:

    SİCH BEEİLEN: acele etme
    SİCH ENTSCHLİEßEN: kesin karar vermek
    SİCH ERHOLEN: dinlenmek
    SİCH KÜMMERN: ilgilenmek
    SİCH SCHÄMEN: utanmak
    SİCH SEHNEN: hasretini çekmek,özlemek…….gibi



    Hem dönüşlü, hemde dönüşlü olmayan eylemlere örnekler verelim:

    SİCH ÄNDERN: değişmek                      ÄNDERN: değiştirmek
    SİCH BEWEGEN: kımıldamak                BEWEGEN: kımıldatmak
    SİCH FÜRCHTEN: korkmak                    FÜRCHTEN: korkutmak
    SİCH RASİEREN: traş olmak                    RASİEREN: traş etmek
    SİCH STELLEN: dikilmek                        STELLEN: koymak
    SİCH TREFFEN: buluşmak                      TREFFEN: isabet ettirmek
    SİCH WASCHEN: yıkanmak                    WASCHEN: yıkamak…………………..gibi….

    ich wasche mich:Ben yıkanıyorum  (DÖNÜşLÜ)

    ich wasche das Kind: Ben çocuğu yıkıyorum (DÖNÜşSÜZ)



    SİCH KÄMMEN:taranmak..(Ali steht vor dem Spiegel und ali kämmt sich)
    SİCH UNTERHALTEN:sohbet etmek  (Wir sitzen an dem Tisch und wir unterhalte uns)
    SİCH DUSCHEN: duş almak.. (Nach dem Sport dusche ich mich)
    SİCH ERKÄLTEN: üşütmek….(Ohne Mantel erkälst du dich)
    SİCH SCHÄMEN: utanmak….(er schämt sich nicht)
    SİCH FREUN: sevinmek….. (Freust du dich,dass dein Freund kommt?)
    SİCH LEGEN: yatmak….. (Er ist müde,er legt sich ins Bett)
    SİCH ERKUNDİGEN: Danışmak
    SİCH BESSERN: Düzelmek
    SİCH BEGEGNEN: karşılaşmak
    SİCH SONNEN: güneşlenmek… (ich sonne mich:güneşleniyorum…gibi)
    SİCH ERHOLEN: dinlenmek
    SİCH TREFFEN: buluşmak..(ich treffe mich mit meiner Tochter ODER wir treffen uns …..)
    SİCH ERİNNERN: hatırlamak.. (erinnerst du dich an mich?)
    SİCH UMZİEHEN: üstünü değiştirmek….. UMZİEHEN: taşınmak (sich olmadan )
    SİCH NÄHERN: e yaklaşmak
    SİCH VORSTELLEN: tanıtmak…..(darf ich Ihnen meinen Freund vorstellen?)
    SİCH İNTERESSİEREN: ilgi duymak, ilgilenmek.. (İch interessiere mich für Fussball)
    SİCH LANGWEİLEN: Canı sıkılmak
    SİCH FREUEN: Sevinmek…. (ich würde mich freuen: sevinirim…….ich habe mich sehr gefreut: çok sevindim)
    SİCH WUNDERN: şaşırmak    WUNDERN: şaşırtmak (sich olmadan)
    SİCH İRREN: yanılmak
    SİCH BEEİLEN: acele etmek.

    Reyya
    Katılımcı

    AYRILABİLEN VE AYRILAMAYAN VERBLER.
    YÜKLEMLERDE ÖNEKLER…..VERBEN MİT PRÄFİX


    Önekler önüne geldiği verb(yüklemlerin)  anlamını etkiler. öneki olan yüklemler cümlede kullanılırken 3 e ayrılıyor.

    1- öneklerden ayrılmayan yüklemler (UNTRENNBARE VERBEN)
    2- öneklerden ayrılan yüklemler (TRENNBARE VERBEN)
    3- öneklerden hem ayrılan , hemde ayrılmayan yüklemler (TRENNBARE/UNTRENNBARE VERBEN) olarak üçe ayrılıyor..



    1- UNTRENNBARE VERBEN (AYRILMAYAN)—-NİCHT TRENNBARE VERBEN

    verben mit den prafixen(ayrılmayan yüklemler)
    başı BE- EMP- ENT- ER- GE- MİSS- VER- ZER ile başlayan yüklem(verbler) asla ayrılmaz…

    BESTELLEN(ısmarlamak)- GEFALLEN(hoşuna gitmek)- MİSSFALLEN(hoşuna gitmemek)- EMPFEHLEN (tavsiye etmek)- ERZAHLEN(anlatmak)- ZERREİSSEN(yırtmak)- BEGİNNEN(başlamak)- BEZAHLEN(ödemek)- ERWARTEN(beklemek)

    örnek: ich habe einen Brief bekommen… (perfekt)…

              ich bekommt einen Brief.. (preasens)….gibi…
              ich beginne…..
              ich bezahle……
              ich erwarte…….
            ich vereinbare……



    2- TRENNBARE VERBEN(AYRILAN)



    başı AB- MİT- AN- AUF- EİN- AUS- BEİ- VOR- ZU-FERN …. vs..ile başlayan yüklemler ayrılırlar

    EİNSTEİGEN(binmek)- AUFSTEHEN(ayağa kalkmak)- EİNKAUFEN(alışveriş yapmak)- FERNSEHEN(televizyonseyretmek)- ANFANGEN(başlamak)- AUSSCHALTEN(kapatmak elekt..gibi)

    örnek: ich steige in den Bus ein  (preasens)  ben otobüse biniyorum

              ich bin in den Bus eingestiegen  (perfekt) ben otobüse bindim. perfekte inmek, binmek ,gitmek,gelmek, ölmek, erimek…vesaire…sein ile yapılır..

              ich stehe auf.(preasens)  …….ich bin aufgestanden(perf)
            ich kaufe ein.(preasens)………..ich habe eingekauft (perf)
            ich sehe fern.(preasens)……….ich habe ferngesehen(perf)


           

    3- TRENNBARE ODER NİCHT TRENNBARE VERBEN (HEM AYRILAN, HEM AYRILMAYAN YÜKLEMLER)

    DURCH- ÜBER- UM- UNTER- WİDER- WİEDER..vs…



    SEİN İLE YAPILAN VERBLER..

    ANKOMMEN……………………İST ANGEKOMMEN
    ABFAHREN……………………İST ABGEFAHREN
    AUSTEİGEN………………….İST AUFGESTANDEN
    BLEİBEN……………………..İST GEBLİEBEN (özel bir durum.hareket olmadığı halde SEİN ile yapılır
    FLİEGEN……………………..İST GEFLOGEN
    KOMMEN……………………..İST GEKOMMEN
    GEHEN…………………………İST GEGANGEN
    MİTFAHREN…………………İST MİTGEFAHREN
    SEİN…………………………İST GEWESEN
    LAUFEN………………………İST GELAUFEN……….gibi….

    Reyya
    Katılımcı

    YER-ZAMAN-GÜN gösteren sözcükler….

    GÜN,GÜN ZAMANLARI, AYLAR VE MEVSİMLERİN TANIMLIĞI DAİMA (DER ) artikelidir
    DİE ZEİT…….WANN?

    SAAT SÖYLENİRKEN  (UM)  İLE SÖYLERİZ..



    DİE UHRZEİT:          um zwei Uhr (saat ikide)
                                  um halb neun ( sekizbuçukda)

    GÜNLER SÖYLENİRKEN DAİMA (AM) İLE SÖYLENİR–YALNIZ (NACHT) İN DİE NACHT OLARAK SÖYLENİR….



    DİE TAGEZEİT:            am Morgen (sabahleyin)


    morgens (sabahları)
                                    İN DER FRÜH(sabah erkenden)                         
                                      am Vormittag (öğleden önce)


    vormittags (öğleden önceleri)
                                      am Mittag (öğle)


    mittags(öğleleri)     
                                    ZU MİTTAG ESSEN (ÖĞLE YEMEĞİ YEMEK)
                                      am Nachmittag (öğleden sonra)


    nachmittags (öğleden sonraları)
                                    am Abend (akşamleyin)


    abends (akşamları)
                                    ZU ABEND ESSEN (AKşAM YEMEĞİ YEMEK)
                                    İN DER NACHT (geceleyin)


    nachts (geceleri)

    DER MORGEN(sabah)–DER VORMİTTAG–DER MİTTAG(öğle)—DER NACHMİTTAG–DER ABEND(akşam)  ama  İN DİE NACHT oluyor..

    DER WOCHENTAG:  am Montag (pazartesi günü)


    montags (pazartesileri)
                                    am Dienstag (salı günü)


      dienstags (salıları)
                                    am Wochenende (haftasonu)

    DER MONTAG(pazartesi)–DER DİENSTAG(salı)–DER MİTTWOCH(çarş)–DER DONNERSTAG(perş)–DER FREİTAG–DER SAMSTAG–DER SONNTAG

    AYLAR , MEVSİMLER SÖYLENİRKEN DAİMA (İM ) İLE SÖYLENİR…



    DER MONAT  : im Februar (şubat ayında)  der Februar (şubat ayı)
                          im April (Nisan ayında)      der April (nisan ayı).

    DİE JAHRESZEİT:  im Frühling (ilkbaharda)        der Frühling(ilkbahar)
                                im Sommer(yazın)                der Sommer(yaz)

    İN DEN FERİEN:tatilde
    İM URLAUB:izinde
    ZU OSTERN
    ZU WEİHNACHTEN
    DİE SEKUNDE: saniye–DİE MİNUTE:dakika–DİE STUNDE:saat (artikelleri hep DİE dir)
    DER TAG- DİE WOCHE- DER MONAT- DAS JAHR..

    YER GÖSTEREN SÖZCÜKLER:

    WO                                                    WOHİN                                      WOHER
    (NEREDE)                                          (NEREYE)                                (NEREDEN)


                                           


                             



    HİER:burada                                    HİERHİN: b                          VON HİER: buradan

    DORT:orada,şurada                          DORTHİN:oraya                VON DORT: orada

    DA: orada                                        DAHİN: oraya                      VON DA: oradan

    DRAUßEN:dışarıda                          HİNAUS: dışarıya          VON DRAUßEN:dışarıdan
    (außen:dışarıda )                        ( nach draußen:dışarıya)

    DRİNNEN: içeride                            HİNEİN: içeriye                VON DRİNNEN: içeriden
    (innin:içeride)                            (nach drinnen:içeriye)

    OBEN: yukarıda                              HİNAUF: yukarıya            VON OBEN: yukarıdan
                                                      (nach oben:yukarıya)

    UNTEN: aşağıda                              HİNUNTER:aşağıya          VON UNTEN:aşağıdan
                                                      ( nach unten:aşağıya)

    VORN: önde                                  NACH VORN: öne            VON VORN:önden
    HİNTEN:arkada                            NACH HİNTEN:arkaya      VON HİNTEN:arkadan
    LİNKS: solda                                  NACH LİNKS:sola              VON LİNKS: soldan
    RECHTS: sağda                            NACH RECHTS: sağa      VON RECHTS:sağdan 



    HİN VE HER arasındaki fark:

    HİN: Konuşandan uzaklaşıldığı zaman kullanılıyor..            (benden uzaklaşıyorsun)
    HER: Konuşana doğru yaklaşıldığı zaman kullanılıyor        (bana doğru yaklaşıyorsun)

    Örneğin: HİNAUS: birisinin bizden uzaklaşarak dışarı çıktığı zaman kullanılır.
    Gene aynı şekilde HERAUS: ise birisi dışarı çıkarak bize doğru geldiği zaman kullanılır…       



    ZAMAN GÖSTEREN SÖZCÜKLER:

    SEİT HEUTE:    bugünden itibaren                  SEİT EİNEM JAHR:    bir yıldan beri
    SEİT GESTERN:    dünden beri,itibaren            SEİT JAHREN:    yıllardan beri
    SEİT MONTAG:    pazartesinden beri              SEİTDEM:    ozamanden beri
    SEİT DEM HERBST:  sonbahardan beri          SEİT DAMALS:  eskiden beri
    BİS GESTERN:  düne kadar                            SEİT KURZER ZEİT:  kısa zamandan beri
    BİS HEUTE:  bugüne kadar                            OFT:  sık sık,ekseriya
    BİS MORGEN:  yarına kadar                          MEİSTENS:  çoğu zaman
    BİS MONTAG:  pazartesine kadar                  MEHRMALS:  çok defa
    BİS JETZT:  şimdiye kadar                            SELTEN:  nadiren
    JEDEN TAG:  hergün                                    MANCHMAL:  bazen
    ALLE TAGE:  bütün gün                                AB UND ZU:  arada sırada
    den ganzen Tag:  bütün gün

    STÜNDLİCH:  saatlik     
    TÄGLİCH:  günlük       
    WÖCHENTLİCH :  haftalık
    LANGE ZEİT:  uzun zaman

    Reyya
    Katılımcı

    ALMANCADA KONJUKTİV I ve KONJUKTİV II….

    KONJUKTİV I: birinin sözü başka birine aktarılıyor (dolaylı anlatım).Bir kişinin konuşması aktarılırken konjuktiv I kullanılır. yani sözün kendisine ait değil,başkasına ait olduğunu ve kendisinin bir aracı olduğunu belirler. Konjuktiv I ile ayrıca ARZU, DİLEK, İSTEK,DUA…. vs ifade edilir. (DÜZENLİ VE DÜZENSİZ EYLEMLER TABLOSU EZBERLENMESİ LAZIM)..

    DÜZENLİ                            DÜZENSİZ                    KONJUKTİV I (DÜZENLİ-DÜZENSİZ FİİLER


                   


             



    ich frag-e                          ich nehme-e                              -e
    du frag-est                        du nehm-est                            -est
    er,sie,eis frag-e                er,sie,es nehm-e                          -e
    wir frag-en                        wir nehm-en                              -en
    ihr frag-et                          ihr nehm-et                                -et
    sie / Sie frag-en                sie/Sie nehm-en                          -en  takıları alıyor

    KONJUKTİV I İN ZAMANLARA GÖRE DÖNÜşÜMÜ şÖYLE OLUYOR…

    INDIKATİV(NORMAL CÜMLE)                                        KONJUKTİV I


                                 



    präsens: ich lade dich zur party ein                            *  er lade mich zur Party ein
    (ben seni partiye davet ediyorum)                          (o beni partiye davet ediyormuş)veya edermiş

    präteritum: ich lud dich zur Party ein                        *  er habe mich zur Part eingeladen
    (ben seni partiye davet ettim)                                    (o beni partiye davet etmiş)

    perfekt: ich habe dich zur Party eingeladen                * er habe mich zur party eingelan
    (ben seni partiye davet ettim)                                    (o beni partiye davet etmiş)

    futur: ich werde dich zur Party einladen                      * er werde mich zur Party einladen
    (ben seni partiye davet edeceğim)                            (o beni partiye davet edecekmiş)

    Yine örnek cümle ile açıklama yapayım. normal bir cümle yapayım,
    ALİ: ICH GEHE HİER MİT MEİNEM SOHN ZUR ARBEİT (Ali: ben burada oğlumla işe gidiyorum)

    KONJUKTİV I ile yapalım şimdi
    ER GEHE DORT MİT SEİNEM SOHN ZUR ARBEİT (O orada oğlu ile işe gidiyormuş)
    dolaylı anlatımla anlatılıyor alinin oğluyla işe gittiği…dolaylı anlatımı yukarıda açıklamıştım zaten.

    KONJUKTİV II: gerçek olmayan ve gerçekleşmesi şuan olanak dışı olan olaylar anlatılıyor. yani DİLEK, İSTEK,GEREKLİLİK,EMİR,TAHMİN vesaire durumlar ifade ediliyor.
    Konjuktiv II    * WÜRDEN +MASTAR YAPI ilede oluşturulmaktadır. WERDEN in konjuktiv II biçimi WÜRDEN olur.Yine bunu cümlelerde açıklayayım

    normal cümle(ındikativ)                                            KONJUKTİV II


                                     



    Präsens: ich komme                                        ich käme/ ich würde kommen (ikiside aynı anlam)
    futur:  ich werde kommen                                ich käme/ ich würde kommen
    Ben genelde würden ile daha çok yapıyorum cümleyi.daha kolay geliyor bana

    präteritum: er gab                                                ich  hätte gegeben
    perfekt: er hat gegeben                                        ich  hätte gegeben

    şİMDİKİ ZAMAN ile
    İCH KÄME NİCHT ZU SPÄT (ben olsam geç gelmem)
    İCH WÜRDE NİCHT ZU SPÄT KOMMEN (ben olsam geç gelmem.. BU İKİ CÜMLEDEDE ANLAM AYNIDIR. birinde würden ile yapılmış..esas fiilde en sona geçmiş.. 

    GEÇMİş ZAMAN ile
    İCH WÄRE NİCHT ZU SPÄT GEKOMMEN (ben olsaydım geç gelmezdim)

    konjuktiv de
    HABEN              SEİN              WERDEN
    HÄTTEN            WÄREN          WÜRDEN  olmaktadır.

    Reyya
    Katılımcı

    şimdilik bu kadar . hepsini kendim hazırladım.  :) sonra yine vakit bulduğumda paylaşım yapacağım.

    jusus
    Katılımcı

    SİCH FREUN: sevinmek….. FREUN Diye bir fill yok
    sich freuen (sevinmek sevindirmek her iki anlamida icerir)

    Reyya
    Katılımcı

    SİCH FREUN: sevinmek….. FREUN Diye bir fill yok
    sich freuen (sevinmek sevindirmek her iki anlamida icerir)

    bunu biliyorum ama zannediyorum orada yazarken unutulmuş bir harf olmuş.  bunu da maruz görün artık. sizler okurken yazım hatalarımı düzeltirseniz sevinirim.  yazarken acele yazdım hatayı hiç farketmedim bile. yinede teşekkür ederim elbetteki. ama şu varki, harf hataları haricinde almanca gramatiğime güvenirim.

    Reyya
    Katılımcı

    gerçi biliyorum harf hatası olduğunda bazen kelimelerin anlamlarının değiştiğini. :)
    ama ben bu kadar becerebildim. sizlerde devamını getirirsiniz. saygılar

    jusus
    Katılımcı

    hatalar elbette herkeste olur bende hatayi duzeltmek icin not dusmek istedim ve yazilarinin hepsini inceleme vaktim oldu bilmedigim cok sey ogrendim cok düzenli ve anlasilir tarzin var

    sky_noise3183
    Katılımcı

    teşekkürler paylaşım için.

    3,14
    Katılımcı

    –> Öyle çok bilgi vermişsin ki Reyya, adını her gördüğümde teşekkür butonuna tıklayacağım. alkis:)

    impress
    Katılımcı

    Gene bir soru sorayım. Bu passivler b1 için hangi konuları kapsiyor. Ben de eski bir kitap var. Orda geçmiş zamandaki iki pasif türü ve müssen können ile falan yapilanlari da gösteriyor ki göz atmıştım biraz. Örneklersek gene.
    Die Wanden werden geschreichen. bu geschreichen yanlış olabilir emin değilim boyamak anlaminda.
    Die Wanden wurden  geschreichen werden.
    Die Wanden sind geschreichen worden.
    Die Wanden müssen geschreichen werden.

    Yanlışlıklar olabilir çünkü tekrar etmedim bunlari. Bu pasivlerin hepsi de b1 kapsaminda mi ?

    IGDIR76
    Katılımcı

    Gene bir soru sorayım. Bu passivler b1 için hangi konuları kapsiyor. Ben de eski bir kitap var. Orda geçmiş zamandaki iki pasif türü ve müssen können ile falan yapilanlari da gösteriyor ki göz atmıştım biraz. Örneklersek gene.
    Die Wanden werden geschreichen. bu geschreichen yanlış olabilir emin değilim boyamak anlaminda.
    Die Wanden wurden  geschreichen werden.
    Die Wanden sind geschreichen worden.
    Die Wanden müssen geschreichen werden.

    Yanlışlıklar olabilir çünkü tekrar etmedim bunlari. Bu pasivlerin hepsi de b1 kapsaminda mi ?

    Cümleleri cok yanlis yazmissin.  Ilk önce böyle cümle kurmaya calisirken,  tekil olan kelimenin nasil cogul yapildigini bul, (tabi cogul kullanmak istersen).

    Ilk Önce  die Wand : Duvar  die Wände  olur.  Cümlede streichen fillini badana etmek yada boyamak anlaminda kullanmissin. streichen fiilinin Partizip i gestrichen olur. Simdi cümlelerimizi düzeltelim.

    Die Wände werden gestrichen.              (Duvarlar boyanacak)
    Die Wände wurden gestrichen.              (Duvarlar boyandi)    Die Wände wurden gestrichen werden.
    Die Wände sind gestrichen worden.        (Duvarlar boyandi)
    Die Wände müssen gestrichen werden.  (Duvarlar boyanmali.  Modalverb, ingilizcedeki must gibi)

    impress
    Katılımcı

    Cümleleri cok yanlis yazmissin.  Ilk önce böyle cümle kurmaya calisirken,  tekil olan kelimenin nasil cogul yapildigini bul, (tabi cogul kullanmak istersen).

    Ilk Önce  die Wand : Duvar  die Wände  olur.  Cümlede streichen fillini badana etmek yada boyamak anlaminda kullanmissin. streichen fiilinin Partizip i gestrichen olur. Simdi cümlelerimizi düzeltelim.

    Die Wände werden gestrichen.              (Duvarlar boyanacak)
    Die Wände wurden gestrichen.              (Duvarlar boyandi)    Die Wände wurden gestrichen werden.
    Die Wände sind gestrichen worden.        (Duvarlar boyandi)
    Die Wände müssen gestrichen werden.  (Duvarlar boyanmali.  Modalverb, ingilizcedeki must gibi)

    Teşekkürler bilgiler için. Tekil çoğul zamanla olacak işler şu anda tek yaptığım grameri öğrenmek. Yalnız merak ettiğim bunların heps B1 seviyesine kadar gösterilenlerin içinde mi değil mi ?

15 yanıt görüntüleniyor - 1 ile 15 arası (toplam 21)
  • Bu konuyu yanıtlamak için giriş yapmış olmalısınız.