Tysk, Tyskland Hans jobb er å forklare nazistenes forfølgelse | TYSKLAND | DW - TYSK

Jobben hans er å forklare nazistenes forfølgelse | TYSKLAND | DW

• 0 Svar
  • 806-visninger

0-medlem og 1-besøkende vurderer.

offline Nyheter fra Tyskland

• Nykommer
  • *
  • Melding: 0
  • Nivå 0
  • Kjønn: bukt
  • Tyskland Nyheter
    • Engelsk tysk oversettelse
Jobben hans er å forklare nazistenes forfølgelse | TYSKLAND | DW

Naftali Fürst er en overlevende fra konsentrasjonsleirene Auschwitz og Buchenwald. Fürst, 88 år, har gjort det til sin plikt å fortelle hundretusener av mennesker som bor i de leirene som er gravlagt.

Han deltar også som foredragsholder i en fotoutstilling om folkemordet etter nazister i Essen, Tyskland.

Etter en reise som startet i Israel og varte i omtrent ti timer, klatrer Zeche Zollverein, det tidligere gruvebruket i Essen, sakte opp trappene, og holder fast på de rustne rekkverkene i utstillingshallen. Når han kommer inn i salen, ser han bildet sitt og står der.

Angela Merkel og Naphtha Fürst

Angela Merkel og Naphtha Fürst

Fürst har også et bilde som han ikke reiser uten å ta det med seg. Bildet viser et 12 år gammelt barn som ser ut som et skjelett. Nærmere døden enn livet. Denne jødiske gutten fra Bratislavia er Naftali Fürst selv. Bildet er tatt 4 dager etter å ha overlevd Buchenwald konsentrasjonsleir.

En veldig lang dag begynner for Fürst. Etter å ha forlatt huset sitt i Haifa klokka 05.00 om morgenen med taxi, møter han datteren, svigersønnen og to barnebarn på Tel Aviv lufthavn i Middelhavet uten å bryte daggry. Alt er for dette flotte minneprogrammet. Fotografier av de overlevende fra nazistenes folkemord er utstilt på utstillingen i Zeche Zollverein. På de fotografiene som er tatt av Martin Schoeller, forteller ansiktene til de gamle menneskene som folkemordet var vitne til ...

død marsjer

Når han snakker med Deutsche Welle på flyet, begynner Fürst å fortelle historien om dødsmarsjene der fanger var utmattede og syke, fra øst til Buchenwald konsentrasjonsleir.

Han var bare 12 år da han ble tvunget til å gå gjennom snøen og likene i flere dager.

“Hvert trinn var en annen tortur. Jeg ba om tillatelse til å holde fast i vogna slik at jeg lettere kunne bevege meg enn en tysk vakt. Han nektet. Så nå? Nå skal jeg møte statsminister Merkel på et tysk fly. ”

Det er et fotografi av denne grizzly mannen som tok et skudd i konsentrasjonsleiren Buchenwald i midten av april 1945 og ble publisert i en israelsk avis år senere. På bildet ligger den 12 år gamle Naftali med det vaklende skjelettet som er igjen fra alle lidelsene.

Naphtha Fürst

Naphtha Fürst

“Smertene mine er alltid friske”

”Vi ble ikke frelst. Ingen der er blitt frelst, "minnes han og husker navnet på boken han skrev i memoarene:" Som kullstykker som brenner i skrekkens flammer: En familie som overlevde folkemordet. ”

"Mine smerter, minnene mine er alltid friske," legger han til timer senere i talen sin etter Merkel. Han husker de andre, og hans andre barn som deler den samme skjebnen ... 232 XNUMX barn ble sendt til Auschwitz av nazistene. Bare noen få overlevde.

Nordrhein-Westfalen statsminister Armin Laschet og statsminister Angela Merkel holder åpningstalene for arrangementet.

Mens Laschet snakker om sammenbruddet av dette barbariske og umenneskelige folkemordet i sivilisasjonen, gjentar Merkel dommen han traff i Auschwitz, som han besøkte for første gang for syv uker siden. "Jeg er veldig flau". Men enda mer gripende er det å lytte til opplevelsene til Naftali Fürst.

Hun forteller rolig om denne opplevelsen, som forandret livet hennes fullstendig, som kan ha forårsaket hennes død. Fürst nektet å komme til Tyskland en stund og snakke tysk om disse spørsmålene, og snakket for første gang i 2005. Han reiser nå til Tyskland og Østerrike for leksjoner og minnebegivenheter.

Naftali Fürst snakker med DW

Naftali Fürst snakker med DW

“Det kan leves igjen”

"Jeg tror at disse kan skje igjen," sier Fürst engstelig i en morgentale. ”Det hele skjedde på denne planeten. Det ble laget av mennesker. ” Fürst understreker at situasjonen har begynt å forverres igjen, og understreker at det er viktig å tale som et vitne om hva som skjedde i historien med disse ordene: ”Det er min plikt å forklare disse”. Fordi folk ikke skal tro at "dette ikke skjer".

Om ettermiddagen, når han forlater utstillingen, tar bussen Fürst og familien til flyplassen. Gjestene er akkompagnert av forsvarsdepartementet Peter Tauber. Etter en lang dag mellom fortid og fremtid ..

Christoph Strack

© Deutsche Welle på tyrkisk

Kilde til nyheter

kilde: Jobben hans er å forklare nazistenes forfølgelse | TYSKLAND | DW

Utarbeidet fra nyhetskilder.

Tysk oversettelse | Å lære seg tysk | Tyske tall | Presenterer tysk tysk
Tyske dager | Tysk kelimeler | Tyske sanger | Tyske farger | Forumarkiv